Zasady rozliczenia PIT w Polsce z uwzględnieniem dochodu z Niemiec

Niejednokrotnie zdarzają się sytuację, gdy Polak pracujący w Niemczech uzyskuje dochód w ciągu danego roku podatkowego z dwóch krajów, czyli po prostu świadczy pracę w obu krajach. W takich sytuacjach obowiązują specjalne zasady składania deklaracji podatkowej.

Polski rezydent, a dochody uzyskane z Niemiec

Jak rozliczyć PIT z Niemiec to chyba pytanie, które pod koniec danego roku podatkowego spędza sen z powiem, rodakom pracującym na terenie Niemiec. Polski rezydent podatkowy powinien zastosować metodę zwolnienia z progresją. Taka sytuacja pozwala nam na zwolnienie dochodu uzyskanego na terenie Niemiec z obowiązku opodatkowania go w polskim urzędzie skarbowym. W skrócie taka sytuacja oznacza, że gdy w ciągu danego roku podatkowego podatnik nie uzyska żadnych dochodów w Polsce, które powinni zostać opodatkowane według skali podatkowej, nie ma obowiązku złożenia deklaracji PIT przed polskim urzędem skarbowym. Mamy jednak obowiązek rozliczenia się ze zgromadzonych dochodów jedynie przed niemieckim fiskusem. W sytuacji, gdy podatnik zgromadzi w Polsce dochód, który powinien zostać opodatkowany według skali podatkowej, spoczywa na nas obowiązek wypełnienia w Polsce deklaracji PIT-36 oraz załącznika PIT/ZG.

Szczegółowa stawka podatku do dochodów uzyskanych w Polsce

Oczywiście to, jak rozliczyć PIT z Niemiec to nie jest wcale taką prostą sprawą. Do wartości dochodów, które powinny zostać opodatkowane podatkiem dochodowym w Polsce, konieczne jest dodanie dochodów uzyskanych poza krajem, czyli po prostu tych zwolnionych od podatku. Od tak ustalonej sumy dochodów oblicza się według skali podatkowej wartość podatku. Do tak obliczonej wartości dochodów ustala się stopę procentową, którą w następnej kolejności stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Oczywiście pracując na terenie Niemiec, zadajemy sobie pytanie, jak rozliczyć PIT z Niemiec. Po zapoznaniu się z wszelkimi przepisami okaże się, że cała procedura nie jest za bardzo skomplikowana.