Sposoby na rozliczenie PIT z Niemiec

Coraz więcej osób, szczególnie tych młodych decyduje się na wyjazd za granicę w celach zarobkowych. Z końcem roku większość z nich zadaje sobie pytanie, jak rozliczyć PIT z Niemiec. Wbrew pozorom wszelkie przepisy prawa są bardzo ważne, ponieważ niezłożenie deklaracji wiąże się z karami pieniężnymi.

Stosunek pracy, a deklaracje podatkowe

Większość osób, które świadczą stosunek pracy na terenie Niemiec, muszą rozliczyć się w Polsce przy pomocy metody zwolnienia z progresją. Z kolei w Niemczech jesteśmy zobowiązani do zapłaty tamtego podatku dochodowego od dochodów, czyli tak zwanego Lohnsteuer. Wiele osób w takim wypadku zadaje sobie pytanie, jak rozliczyć PIT z Niemiec oraz które deklarację trzeba złożyć. Tak naprawdę spoczywa na nas obowiązek złożenia dwóch deklaracji, a mianowicie przed niemieckim organem skarbowym musimy złożyć deklarację zawierającą wartość dochodów uzyskanych na terenie Niemiec. Z kolei do polskiego urzędu skarbowego złożymy deklarację, która ma obowiązek zawierać informacje o dochodach uzyskanych w ciągu roku przez podatnika. Ważne, aby w tej deklaracji wskazać wszelkie zgromadzone dochody, czyli te na terenie Polski oraz innych krajów, gdzie świadczyliśmy stosunek pracy.

Wysokość podatku PIT, który obowiązuje na terenie Niemiec

Pytanie, jak rozliczyć PIT z Niemiec zdecydowanie zadaje sobie większość osób, które pracują na terenie tego państwa. Oczywiście cały proces musimy zacząć od ustalenia stawki podatku i klasy podatkowej. Stawka 14 % dotyczy osób, które w ciągu ostatniego roku zgromadziły dochody nieprzekraczające 8 354 euro. Następna stawka procentowa wynosi 42 % i dotyczy dochodów, które wynoszą 52 882 euro. Ostatnia stawka podatkowa została ustalona na poziomie 45%, a z kolei kwota dochodu wynosi od 250 731 euro. Nie możemy również zapomnieć o kwocie wolnej od podatku, która w tym przypadku wynosi 8354 euro. Konieczne jest złożenie deklaracji do dnia 31 maja następnego roku.

Oczywiście pytanie, jak rozliczyć PIT z Niemiec zadaje sobie z pewnością ogromna liczba Polaków, którzy pracują na terenie tego kraju. Wbrew pozorom cała procedura nie jest zbyt trudna.